De eerste ondergrondse test van de TEMBO 4x4 e-LV werd begin oktober gehouden in de Boliden / Tara Mines. ‘Je kunt van alles ontwikkelen, maar de echte test is in het werk onder de grond,’ aldus Martin Bowden, mobile equipment voorman van Boliden / Tara Mines. Aangezien de auto bedacht is naar aanleiding van een bijeenkomst bij hem in de werkplaats is het niet meer dan logisch om hier in Navan, Ierland, te beginnen.
 
De TEMBO 4x4 e-LV heeft alle hoeken van de mijn gezien en is bijna een week langs in het werk gebruikt. De chauffeurs hadden de vrije hand om de auto te gebruiken zoals ze dat met elke auto in de mijn doen. ‘Vooraf hebben we de auto voorzien van sensoren, om zoveel mogelijk data als mogelijk verzamelen en ter plekke te analyseren.’ aldus Frank Daams 
 
Boliden / Tara Mines is een ondergrondse zink/lood mijn die bijna 1000m diep gaat, met lange tunnels in een rotsachtige bodem. ‘Een van de belangrijkste dingen voor ons is hoe het voertuig omgaat met het afdalen en met de lange klimmen,’ aldus Brian McKenna, een man met decennia ervaring onder de grond. ‘Dus het eerste wat we gedaan hebben is naar het diepste punt rijden, en weer terug omhoog.’ Het is de graadmeter voor nieuwe apparatuur in de mijn - en bijna twee uur rijden in de zwaarste omstandigheden.
 
De radio operator in de mijn kondigde de komst van de TEMBO 4x4 e-LV aan, en de complete staff keek mee: iedereen is nieuwsgierig naar de auto. ‘Direct vanaf het begin waren we verrast door de motorrem, die vergelijkbaar is met die van de normale Land Cruiser,’ aldus Brian. ‘We startten de eerste afdeling met iets meer dan 75% acculading en tegen de tijd dat we onderin waren hadden we enkele procenten erbij gekregen!’ De regeneratie van energie met behulp van de motorrem is erg zinvol in deze mijn en helpt om de auto tijdens de lange afdalingen onder controle te houden.
 
Als je dieper en dieper afdaalt in de mijn worden de tunnels smaller, de doorgangen nauwer en de bochten krapper. Hier laat de TEMBO 4x4 e-LV zich van zijn beste kant zien, met het direct beschikbare vermogen en de grote accucapaciteit. ‘De klim vanuit de mijn naar de oppervlakte was geen enkel probleem, er is genoeg vermogen voor de steilste stukken!’ Brian heeft de auto onderweg naar boven op de limiet gereden, en het was onmogelijk om hem met een normale diesel Land Cruiser bij te houden.
 
‘Ik ben echt onder de indruk van deze auto,’ vertelt Brian, als hij met meer dan 50% batterijlading weer aan de oppervlakte komt. ‘Je went er snel aan, hij reageert razendsnel en met souplesse. En op de steile klimmen mis je geen moment vermogen.’ Collega Paul Fitzgerald is het met hem eens. ‘Het is een indrukwekkend voertuig en geschikt voor het doel. Naar mijn smaak zou de motorrem nog sterker kunnen zijn zodat je meer controle hebt op weg naar beneden. Dat levert wellicht nog wat extra energie op ook. Zoals de auto er nu bijstaat kunnen we een volle dienst op 1 acculading doen, we zouden hem direct in kunnen zetten.’
 
‘Als je de emissie, brandstofkosten en de onderhoudskosten van je wagenpark wilt verminderen dan kun je niet om dit voertuig heen,’ aldus Frank Daams. ‘We hebben er hard aan gewerkt om een auto te maken die volledig betrouwbaar is, en het is geweldig dat we hier bij Boliden / Tara Mines in Navan kunnen testen. De auto is bijna klaar voor serieproductie en het is een uitgelezen kans om een grondige praktijktest te doen.’
 
Het team is trots op de succesvolle test, zonder enig probleem bij het voertuig. ‘Deze week heeft veel nieuwe ideeën opgeleverd,’ aldus Frank Daams. ‘Veel kleine dingen die je alleen tegenkomt als je een voertuig gaat gebruiken, en die we in deze en alle volgende modellen kunnen verwerken. De eerste serie voertuigen is verkocht en dan is zo’n succesvolle test het bewijs dat we op de goede weg zijn!’